Zaangażowanie Żydów w życie Lipna
Izraelici pomimo swojej odrębności kulturowej, bardzo często angażowali się w życie społeczności Lipnowskiej.
Lipnowscy Żydzi
posiadali szereg drobnych, aczkolwiek prężnie działających organizacji
politycznych. Wśród nich wymienić można np. Organizacje Syjonistyczną, której
prezesem był kupiec Ruda Lajb. W mieście funkcjonowały także dwa żydowskie
kluby sportowe: ‘’Makabi” oraz „Gwiazda”, które rywalizowały sportowo z innymi
lipnowskimi klubami. Przy ulicy Koziej mieściła się Biblioteka Żydowska im.
Pereca, w której urządzano różne odczyty. Przy bibliotece działał też
Uniwersytet Powszechny im. Michalewicza.
(Żydowskie organizacje)
(Zarząd klubu sportowego Makabi)
(Klub sportowy Makabi)
(Legitymacja członka klubu sportowego Makabi)
(Żydowska organizacja skautowa)
Obywatele żydowscy od momentu powstania Ochotniczej Straży Pożarnej w Lipnie zasilali jej szeregi. Ponadto wśród osób, które przyczyniły się do jej powstania w 1891 roku wymienić można Dawida Kauffmana i właściciela sklepu kolonialnego Lewina Majerana. Do orkiestry strażackiej przez 36 lat należał Efraim Beger.
(Korpus lipnowskiej straży ogniowej, lata 30.)
Wspomniany
właściciel kantoru, Pinkus Ferszt, był także osobą, która przykładała dużą wagę
do dobrych stosunków chrześcijańsko-żydowskich.
W 1930 roku, podczas wizyty biskupa Karola Radońskiego w Lipnie, Ferszt
przywitał go w imieniu społeczności żydowskiej oraz wygłosił okolicznościowe
przemówienie.
(Lipnowski kościół przygotowany na przybycie biskupa w 1915 roku)
W 1928 roku na radnych do Rady Miejskiej powołani zostali
m.in.: Natan Wołkowicz (Bund), kamasznik Abram Dyner (Żydowski Robotniczy
Komitet Wyborczy ‘’Polaej-Syjon”) czy kupiec Binem Taca (‘’Żydzi-ortodoksi”).
Również w roku 1934 miejscowi Żydzi znaleźli się w Radzie Miejskiej.
(Rada miejska w 1928 roku)
Podczas najazdu bolszewickiego w 1920 roku, w skład
miejskiego komitetu bezpieczeństwa weszło dwóch Żydów: Eliasz Majeran i rabin
Samuel Brot. Ponadto gdy bolszewicy aresztowali proboszcza parafii
rzymskokatolickiej ks. Walentego Załuskę, który sprzeciwiał się grabieżom
dokonywanym w mieście przez najeźdźców, w jego obronie stanęli rabin oraz
proboszcz parafii ewangelicko-augsburskiej. Rabin Samuel Brot oraz pastor
Zygmunt Michelis zbierali wśród mieszkańców podpisy na petycję o uwolnienie księdza z rąk
bolszewików.
(pastor Zygmunt Michelis)
Współpraca pomiędzy chrześcijanami a Żydami w mieście
istniała nie tylko w momentach jubileuszy czy zagrożenia ojczyzny, lecz także w
życiu codziennym. Wśród mieszkańców Lipna istniał niepisany zwyczaj, że park
miejski im. Gabriela Narutowicza w sobotnie popołudnia zarezerwowany był dla
Żydów, którzy mogli wypoczywać w nim podczas szabasu. Ponadto bogatsi Żydzi
wspierali finansowo akcję dożywiania ubogich dzieci, a także wsparli powstałe w
1917 roku Gimazjum Realne im. Henryka Sienkiewicza, przekazując do biblioteki
szkolnej ponad 500 woluminów.
(Park miejski w latach międzywojennych)
(Mężczyźni w parku miejskim, siedzący w kafejce)
(Żydówka Riwka Krowicki w parku miejskim, przy dębie wolności)
Komentarze
Prześlij komentarz